پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 228365
مصرف برق از سقف توليد عبور کرد/ آغاز خاموشي هاي پراکنده / بروز خاموشي‌هاي بزرگ با عدم صرفه جويي
تاریخ انتشار : 1396/04/17 09:30:23
نمایش : 1359
چنانچه مديريت مصرف برق از سوي مردم صورت نگيرد، احتمال بروز خاموشي هايي در مقياس قابل توجه در کلانشهرهاي کشور وجود دارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، ميزان مصرف برق در روزهاي جاري به بيش از 55 هزار مگاوات در ساعات پيک رسيده که اين موضوع نشان از گذر ميزان مصرف برق از سقف توليد عملي برق کشور دارد.

اگرچه مجموعه وزارت نيرو با تمهيداتي چون تشويق صنايع و بخش کشاورزي به توقف مصرف برق در ساعات پيک و جايگزيني آن با ساعات غيرپيک و همچنين واردات برق از کشورهاي ديگر در قالب تبادل الکتريکي اقدام کرده اما افزايش بي رويه مصرف برق به دنبال گرماي کم سابقه تابستان امسال، موجب شده در تأمين برق برخي کلانشهرها اختلالاتي پراکنده به وجود آيد.

* قطعي هاي پراکنده برق ناشي از فشار مصرف بر شبکه توزيع

طبق گزارش هاي مردمي در سه روز اخير در نقاطي از شهرهاي تهران، اصفهان، زرين شهر، شيراز، جهرم، اهواز، بوشهر، بابل، آمل، تبريز و کرج قطعي هاي پراکنده برق رخ داده که اگرچه طبق پيگيري هاي خبرنگار تسنيم اين قطعي هاي 10 دقيقه اي تا بعضاً دو ساعته بيشتر ناشي از بروز مشکل فني در برخي تجهيزات و خطوط توزيع برق اين شهرها بوده اما دليل اصلي بروز اشکالات فني در تأسيسات توزيع نيز در کنار گرماي هوا، فشار مصرف بالا در ساعات پيک عنوان شده است.

تأسيسات و خطوط توزيع فرسوده که بخشي از شبکه توزيع برق شهرهاي کشور را تشکيل مي دهد، در اين روزها که بار مصرف بالاي برق بر شبکه توزيع گاهاً فراتر از ظرفيت اين خطوط است، بروز اشکالات فني را در اين تأسيسات افزايش داده که اين موضوع قطعي هاي پراکنده برق را به دنبال داشته است.

* وزير نيرو: افزايش مصرف برق بيش از اين، هشدار دهنده است

«حميد چيت چيان» وزير نيرو در پاسخ به سوال تسنيم در خصوص اينکه آيا در دو هفته اول تابستان، قطعي هاي برق ناشي از کمبود توليد برق نسبت به ميزان مصرف داشته ايم، گفت: خير، تا امروز توليد برق و مديريت مصرف در ساعات پيک، جوابگوي تأمين برق نقاط مختلف کشور بوده است اما افزايش ميزان مصرف بيش از اين، هشداردهنده است که بايد مردم نسبت به موضوع مهم مديريت مصرف برق توجه داشته باشند.

از اينرو، چنانچه مديريت مصرف برق از سوي مردم صورت نگيرد، احتمال بروز خاموشي هايي در مقياس قابل توجه در کلانشهرهاي کشور وجود دارد.

* چه کنيم که دچار خاموشي نشويم؟

شرکت توانير با صدور اطلاعيه اي رسمي اعلام کرد از عموم هموطنان و مشترکين گرامي در تمامي بخش‌ها تقاضا دارد تا با کاهش و مديريت مصرف برق به‌ويژه در ساعت‌هاي اوج بار (12 الي 16 و 20 الي 23) کارکنان صنعت برق را در ارائه هرچه بيشتر خدمات و تأمين برق پايدار ياري نمايند.

 توانير در اين اطلاعيه 4 درخواست زير را به‌عنوان راهکارهاي ساده براي کاهش مصرف برق از مردم مطالبه کرد:
·   در کولرهاي آبي تا حد امکان از دور کند کولر استفاده شود.
·   دماي مناسب براي تنظيم ترموستات در کولرهاي گازي بين 23 تا 25 درجه سانتي‌گراد است.
·  هنگام استفاده از کولر يا وسايل سرمايشي، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقي مانند اتو، لباسشويي، ظرف‌شويي و جاروبرقي به‌طور همزمان به‌ويژه در ساعات اوج بار استفاده نشود.
·    خاموش کردن لامپ‌هاي اضافي و استفاده از روشنايي طبيعي در روز، ساده‌ترين راه صرفه‌جويي در مصرف برق است.

منبع: تسنيم

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html